Penyebab Kulit Wajah Kusam Dan Cara Mengatasinya.


Penyebab Kulit Wajah Kusam Dan Cara Mengatasinya. 

- Kulit wajah kusam atau berminyak merupakan keadaan yang sangat menjengkelkan sekali. Kulit wajah kusam atau berminyak  pada dasarnya disebabkan oleh minyak semulajadi (sebum) yang dihasilkan oleh kulit. Minyak tersebut berfungsi untuk melindungi kulit dari bahaya luar seperti pencemaran udara, debu, radikal bebas dan  sebagainya. Selain itu minyak pada kulit juga membantu meremajakan sel kulit. 

Meskipun berfungsi sebagai pelindung kulit. Namun jika produksi minyak pada kulit teralu banyak juga dapat menjadi masalah baru. Minyak berlebih akan membuat kulit menjadi kusam dan tak bercahaya walaupun nampak berkilat-kilat, tentu saja hal ini akan sangat mengganggu penampilan, dan lebih parahnya lagi, jika terus dibiarkan dapat menyebabkan masalah kulit seperti masalah jerawat, komedo dan lain- lain. Kulit wajah yang berminyak dan kusam juga akan membuat orang menjadi minder atau tak percaya diri.

.
.
.
Penyebab Kulit Wajah Kusam & Berminyak.

1. Pola makan
Penyebab utama kulit wajah menjadi kusam dan berminyak adalah kerana pola makan. Ada beberapa makanan yang menjadi penyebab kulit menjadi kusam dan berminyak, contohnya seperti makanan berlemak, makanan yang digoreng, makanan yang  megandungi banyak santan, kekacang dan juga junk food. Oleh sebab itu, sebaiknya anda kurangkan dalam mengambil makanan-makanan tersebut agar kulit wajah anda terbebas dari kulit kusam dan berminyak.

2. Pola hidup
Pola hidup yang buruk juga dapat memberi kesan pada kulit wajah. Pola hidup buruk seperti jarang bersenam, istirahat yang tidak teratur dan sebagainya menyebabkan kulit menjadi kusam dan berminyak, bahkan yang lebih menyeramkan lagi, kulit menjadi lemah dan nampak lebih tua.

3. Faktor umur
Faktor umur juga berpengaruh besar terhadap kulit wajah yang kusam dan berminyak. Jika anda terbiasa hidup dengan udara yang tercemardan berdebu akan membuat kulit menjadi kusam dan berminyak. Debu akan melekat pada kulit dan menyumbat liang pori-pori kulit hingga akhirnya menyebabkan masalah pada kulit.

4. Salah dalam memakai produk kosmetik
Produk Kosmetik berfungsi sebagai penunjang kecantikan seorang wanita, namun kosmetik juga dapat menjadi bumerang yang dapat merusak kulit. Ya kosmetik yang tidak sesuai dengan kulit akan merosak kulit seperti membuat kulit menjadi kusam dan berminyak, jika terlebih memakai produk kosmetik yang murah- murah akan  lebih berbahaya kerana dapat menyebabkan kanser kulit. Oleh sebab itu telitilah dalam memilih kosmetik dan pastikan produk tersebut berkualiti.

5. Faktor genetik atau keturunan
Kulit wajah kusam atau berminyak juga disebabkan oleh keturunan. Jika ibu bapa memiliki kulit wajah yang kusam dan berminyak, kemungkinan besar hal itu akan diturunkan pada anaknya.
.

6. Kurang mengkonsumsi air putih
Air putih sangat penting sekali bagi kesihatan tubuh dan kecantikan kulit. Air putih akan membuang racun dalam tubuh serta menjaga kelembaban kulit. Kekurangan air putih akan menyebabkan tubuh menjadi dehidrasi atau lesu dan akibatnya akan banyak sel yang mati, dan akibat pada kulit pula, kulit akan menjadi kering, kusam dan tak bermaya. Oleh sebab itu penuhi keperluan air harian minima 8 gelas.
.
..
7. Kurang tidur
Kurang tidur juga adalah pengaruh buruk pada kulit. Orang kurang tidur akan memiliki kulit yang pucat, kusam, berminyak dan nampak tua. Hal ini karena pada saat tidur, sel kulit akan melakukan perbaikan dan regenerasi sel, jika orang kurang tidur, tentu hal itu mengganggu regenerasi sel kulit.
.
.
8. Stres
Stress atau beban Fikiran yang berlebih juga dapat menyebabkan kulit menjadi kusam dan berminyak. Orang yang sedang mengalami stres biasanya akan memproduksi minyak lebih banyak. Oleh sebab itu sebaiknya anda kurangkan stres.



Cara Mengaatasi Masalah Mulit Kusam & Berminyak.

Ada banyak cara untuk mengatasi masalah kulit kusam dan berminyak. Berikut beberapa cara mudah dan cepat mengatasi masalah kulit wajah yang kusam dan berminyak.

1. Membersihkan kulit secara teratur
Cara pertama untuk mengatasi masalah kulit kusam dan berminyak adalah dengan membersihkan kulit secara teratur, dalam hal ini anda tidak hanya menggunakan air putih saja. lebih mudah, kerapkan mengambil wudu'. Dengan demikian kulit anda akan bersih dan terbebas dari kulit wajah berminyak dan kusam.

2. Perbanyak mengkonsumsi air putih
Seperti yang kita ketahui salah satu penyebab kulit kusam berminyak adalah kerana kulit kurangan air putih. Tidak hanya kusam dan berminyak saja, namun masalah kulit lainnya seperti jerawat dan sel kulit mati juga akan mudah muncul jika kulit kekurangan air putih. Oleh sebab itu penuhilah keperluan air putih. Air putih akan menjaga kelembaban kulit.

3. Bersenam
Bersenam tidak hanya bermanfaat untuk tubuh saja, ia juga dapat menjaga kecantikan kulit dan akan mebuat kulit tetap sihat dan awet muda serta mencegah kulit kusam dan berminyak. Bersenam juga akan membuatkan aliran darah pada kulit menjadi lancar.

4. Jangan lupa memakai pelembab
Pelembab sangat penting sekali untuk mencegah kulit kusam, jadi jangan lupa untuk selalu gunakan pelembab agar kulit anda terbebas dari kulit kusam dan berminyak.

5. Istirahat cukup
Kurang tidur atau sering berletihan akan menyebabkan kulit menjadi pucat, kering, kusam, berminyak dan nampak lebih tua. Hal ini disebabkan regenerasi sel kulit terganggu. Oleh sebab itu cukupkan lah tidur anda selama 8 jam dalam semalam.

6. Kurangkan stress
Ketika tubuh mengalami stres, kulit akan menghasilkan minyak lebih banyak dari biasanya. Hal ini akan menyebabkan kulit menjadi kusam dan berminyak. 

7. Hindari makanan yang menyebabkan kulit kusam dan berminyak
Ini sangat penting, anda harus menghindari makanan yang menyebabkan kulit berminyak contohnya, makanan yang digoreng, makanan bersantan atau junk food, minuman bersoda, rokok dan lain sebagainya.

8. Tutup & rawat masalah tersebut dengan Foundation Amysh.
Foundation Amysh mengandungi ekstrak mulberi, argan oil, aloe vera, minyak zaitun serta serum yang membolehkan ianya merawat masalah kulit kusamm dan berminyak. bukan itu sahaja, malah dapat menghilangkan jeragat, panau serta tona kulit yang tidak sekata. Hanya dengan satu sapuan ringkas sahaja, Foundation Amysh dapat menutup sambil merawat masalah-masalah tersebut dengan berkesan.

tekan info untuk maklumat lebih lanjut tentang foudation Amysh.
>>> INFO


Comments

Popular posts from this blog

Punca Jeragat Membiak !